TIPS!

Pistachenoot

Noten zijn een rijke bron van gezonde, enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren.

De pistachenoot, een noot omgeven door een schil die vanzelf openbarst wanneer hij rijp is,
is ook nog eens rijk aan eiwitten, vezels, kalium, magnesium, vitamine E en K, caroteno├»den 
en plantensterolen en vezels.

Positieve eigenschappen:
  • cholesterolverlagend
  • triglyceridengehalte daalt
  • antioxidant
  • ontstekingsremmer
Pistachenoten passen uitstekend binnen een dieet voor mensen met diabetes.
De noot heeft een zeer lage glycemische index die varieert van 4 tot 9. Ook bevat deze
noot weinig calorie├źn.

Dankzij de bijzondere eigenschappen past de pistachenoot uitstekend binnen het Westers
voedingspatroon en kan deze beschermen tegen beschavingsziekten zoals hart- en vaatziekten,
ontstekingsziekten, diabetes en overgewicht.

QUINOA, uitgeroepen tot voeding van het jaar 2013!

Wat is quinoa?
Pseudograan, een van oorsprong Zuid-Amerikaanse plant die al zo'n 5000 jaar geleden op extreme hoogtes in het Andesgebergte door de Inca's werd verbouwd. Zij kookten de zaden zoals rijst. 

Het is een 'superfood' vanwege de uitzonderlijke hoge voedingswaarden.

Het is 100% biologisch.

Rijk aan kwalitatief hoogwaardige eiwitten.

Quinoa heeft een lage glykemische index, dat betekent dat de koolhydraten langzaam worden afgebroken, en het suikerbestanddeel van de koolhydraten geleidelijk wordt afgegeven aan de bloedbaan. Dit zorgt voor minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Voeding met een lage glycemische index is beter voor de gezondheid, geeft langduriger energie, en zorgt voor minder aanmaak van lichaamsvet.

Quinoa bevat veel voedingsvezels, en goede vetten. Vergeleken met andere granen is het rijker aan vitaminen en mineralen zoals ijzer, calcium fosfor en vitamine E en vitamine B.

Quinoa is glutenvrij, het past goed in de leefwijze van de Hormoonfactor

Kortom quinoa is met recht een 'SUPERFOOD'









notitieblok
Eet elke dag prei, ui en knoflook